Ovakve fantomske gužve nastaju u slučaju gustog saobraćaja kao posljedica niza malih smetnji, recimo da vozač malo jače pritisne kočnicu ili se malo više približe automobilu ispred, sve ovo može da eskalira u samoodrživu saobraćajnu gužvu.
Kako bi modelirali ovaj tip saobraćajnog zastoja (engleski termin "jamiton") istraživači sa Masačusetskog tehnološkog instituta su upotrijebili jednačine mehanike fluida za samoodržive talase. "Željeli smo ovu pojavu opisati preko matematičkog modela sličnog onom koji upotrebaljavamo za opis protoka fluida", rekao je Asian Kasimov.
Zajedno sa svojim saradnicima Kasimov je počeo izučavati ovaj problem nakon što su japanski istraživači izvodili eksperimente sa fantomskom saobraćajnom gužvom na kružnoj pisti. Čak i nakon što su vozači nastojali voziti konstantnom brzinom od 30 km/h i držati konstantno odstojanje jedni od drugih pojavio se fantomski zastoj koji se formira brže što je saobraćaj gušći.
Zasnivajući svoj rad na analogiji sa detonirajućim talasima nastali kao posljedica eksplozije matematičari su rješavali hiperboličke jednačine kontinuuma saobraćaja. Otkrili su da, kao i u slučaju detonirajućeg talasa, fantomski zastoj ima "zvučnu tačku" iza koje se saobraćaj dramatično usporava. Rezultati su objavljeni u članku "Samoodrživi nelinearni talasi u saobraćaju", objavljen 26. maja ove godine u časopisu Physical Review E.
Razmatrajući primjere protoka saobraćaja na otvorenim i kružnim pistama tim matematičara koji pored Kasimova čine Morris Flynn, Jean-Christophe Nave, Benjamin Seibold i Ruben Rosales namjerava istražiti na koji način broj saobraćajnih traka kao i ostali faktori utiču na formiranje ovog saobraćajnog fenomena.
Izvor: Massachusetts Institute of Technology, 9. jun 2009.